Acta och Vattenfall

Här hänt lite saker sedan jag senast skrev, eller Acta har pågått länge förstås, så jag tänkte att jag lägger ned lite tid på att kommentera det hela. Denna gång blir det fokus på Vattenfall och deras "utsäljning" av det svenska elnätet.

Jag måste säga hela saken varit en finfin chans för regeringen, den borgerliga då, att få dem rödgröna att se löjliga ut. Det lyckades fint och allt knöts ihop med Maud Olofssons kommentar idag: "Vi har sagt nej till det."

Varför är det så roligt för mig att skriva detta? Jo, för att det märks att oppositionen börjar sakna riktigt material att komma med så istället för att hitta någon riktigt kritik så kör dem full gas så fort något som kan ställa regeringen i dåliga dager kommer fram till ytan. Vattenfall, som ägs av staten och förvaltas av Alliansen just nu, vart en perfekt chans. Hade blivit ett bra argument emot Alliansen med men det visade sig vara en icke-nyhet eftersom försäljningen av eläntet diskuterats och förkastats, UTAN hjälp, kritik eller påtryckning från dem rödgröna. Alliansen har gång på gång visat att dem inte behöver deras hjälp och denna gång syntes det med. Bra jobbat av Maud och Co.

Många, många röster emot regeringen och Vattenfall; helt utan orsak. MP vill stoppa affären; som redan stoppats. Facket, Seko, kräver VD:s avgång efter att ha rättat sig efter leden. S kallar planerna för helt oacceptabla men det insåg man hos regeringen och hos Vattenfall så dem lades ner.

Underhållande att se folk greppa efter halmstrån men sådan är världen.




So long,

H.R.P.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0